Żyjemy w czasach, w których część zadań lekarza przejmują nowoczesne technologie: czatboty, aplikacje mobilne, algorytmy diagnostyczne, telemedycyna. Do wirtualu nie da się jednak przenieść empatii, dobrej relacji człowieka z człowiekiem, uważnego słuchania i wsparcia.
Umiejętna komunikacja pozwala nawiązać dobrą relację z pacjentem, przekonać pacjenta do stosowania się do zaleceń, umożliwia postawienie prawidłowej diagnozy i dobór właściwego leczenia. Problem pojawia się, gdy pacjent nie rozumie problemu, boi się spytać i nie stosuje się do zaleceń. Przyczyny tej sytuacji leżą zarówno po stronie lekarza, jak i pacjenta. Są to „pułapki" lub „słabe ogniwa" w komunikacji lekarz-pacjent.
Na szkoleniu:
10 minutowa wizyta może być wysokiej jakości, warunkiem jest jednak przestrzeganie tzw. struktury konsultacji. Gdy lekarz pracuje zgodnie z ustalonym, wypracowanym i stale doskonalonym, logicznym przebiegiem procesu konsultacji, wizyty stają się wysoce profesjonalne, kompetentne i satysfakcjonujące obie strony. Struktura wizyty zapewnia kontrolę nad naturalnym przebiegiem konsultacji, bez względu na stan pacjenta oraz dobre zarządzanie czasem, którego w obecnym systemie jest zawsze za mało.
Na szkoleniu:
Badania pokazują, że lekarz przynajmniej raz dziennie przekazuje trudną informację. Najczęściej dotyczy ona podejrzenia lub potwierdzenia ciężkiej diagnozy, konieczności leczenia obciążonego wysokim ryzykiem lub przekazania decyzji o zakończeniu terapii. Tego rodzaju rozmowy nie pozostają bez wpływu zarówno na pacjenta, jak i na lekarza. Umiejętność poprowadzenia wspierającej konsultacji, przy zachowaniu prefesjonalizmu, chroni obie strony i czyni wizytę wysoce satysfakcjonującą.
Na szkoleniu:
Śmierć pacjenta jest jedną z najtrudniejszych sytuacji dla lekarza. Często nie jest na tę sytuację przygotowywany w toku edukacji. Podczas studiów medycznych powtarza się o konieczności ratowania życia, a to śmierć jest jego oczywistym elementem, z którym lekarzowi wielokrotnie przyjdzie się mierzyć i doświadczać. Śmierć pacjenta dotyka wielu płaszczyzn - zarówno emocjonalnej, jak i umiejętności dobrej rozmowy z bliskimi pacjenta. Podejmowanie tych działań w sposób profesjonalny i nieobciążający lekarza jest umiejętnością wypracowaną i powinna być stale doskonalona.
Na szkoleniu: